torstai 21. heinäkuuta 2011

MITÄ HYÖTYÄ?

Nonniin poijjaat kyllä se niin on, että työstä on hyvä ammentaa elämänkokemusta. Varsinkin asiakaspalvelutyöstä. Samalla kun saa elämänkokemusta pääsee miettimään ja punnitsemaan omia tapojaan toimia erillasissa asioissa. Nyt joku miettii, että eiköhän lässytykset ole jo siinä, mene asiaan ja niin aionkin mennä.

Tänään oli taas yksi niistä päivistä kun nöyrryin tulemaan alas (tai ulos, ihan miten vaan) ihanasta Ellan kuplamaailmasta, missä kaikki on niin kovin hauskaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että näinä harvoina päivinä avaan silmäni ja kritisoin erittäin rankasti asioita. Toki aina olen kriittinen, mutta näinä päivinä se on aivan omissa sfääreissään.

Apteekin kassalla istuessani tavaksi on tullut kysyä kanta-asiakaskorttia aina kun asiakas ei sitä automaattisesti tarjoa. Tänään tein niin kun aina aikaisemminkin, mutta pistin merkille useammin kuin kerran saman kysymyksen:
"Mitähän hyötyä koko kortista on?"

MITÄKÖ HYÖTYÄ? Sen sijaan, että tekisi mieli ruveta raivoamaan, että ettekö te todella tiedä mitä hyötyä kyseisestä kortista on, alennun kerta toisensa jälkeen selittäämään saman tutun kaavan, kuinka "käyntikertojen mukaan kortilla kerrytetään alennusprosentteja ja ostaessanne ei -lääkkellisiä valmisteita, saatte alennusta. Sen lisäksi on kuukausittaiset tarjoukset...PLAAHPLAAHPLAAH".

Onko todella niin, että nämä ihmiset eivät tiedä yhtään mihin ovat liittyneet? Onko niin, että he ovat täyttäneet useampi kohtaisen korttihakemuksen tutustumatta/kysymättä, mitä hyötyä kortista on ja mihin se velvoittaa? On vain kiva kerätä kortteja, ihan kun niitä nyt ei kerääntyisi keräilemättäkin.

Ei_voi_olla_TOTTA.

Kysymyksen voi nostaa suuremmallekin tasolle. Kuinka paljon teemme asioita miettimättä sen kummemmin miksi ja mitä tämä vaatii? Voihan tietysti asiaa yrittää miettiä positiiviselta kantilta (ei kyllä minuun tehoa tämän asian suhteen), että onhan se jaloa suostua tekemään jotain miettimättä ensimmäiseksi mitä minä tästä hyödyn, mutta ihmiset, ottakaa nyt järki käteen ja miettikää. Itse itseäni pidän suhteellisen "varovaisena" kaikkea kohtaan, mihin vahvasti liittyy johonki liittyminen. Tai ainakin otan selvää, mistä on kysymys!

Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että ihmiset liittyvät erillaisiin asioihin ja kanta-asiakasrekistereihin, mutta itse pidän kyllä tarpeellisena tutustua edes liittymisen jälkeen "mitä tulikaan tehtyä". Sitä paitsi, samojen asioiden toistaminen uudelleen ja uudelleen alkaa ottaa päähän.

Näihin kuviin ja  tunnelmiin, suoraan kentältä
Ella

4 kommenttia:

  1. Oon kauhee, mut pakko sanoo et kiitti ku kerroit mitä hyötyy mun Uniikki-kortista on. ;D

    VastaaPoista
  2. hahhah! no nyt ei sentään tarvinu erikseen ruveta sitä kertomaan kun se selvis tekstistä ;)

    VastaaPoista
  3. Hih, sun pohdinnat on hyvinkin hyödyllisiä. :)

    VastaaPoista
  4. oi kun kiva kuulla, ettei nää oo ihan kuraa! :))

    VastaaPoista